Up close and from inside: Teaching activity in the periphery in times of pandemic.

Authors

  • Marcelo Ribeiro Sales

DOI:

https://doi.org/10.46269/9220.505

Keywords:

Basic education - Teaching activity - Coronavirus - Social inequality - Remote classes

Abstract

The present work brings my experience and observation in the faculty activity in these pandemic times. I'm a teacher of the Rio de Janeiro State Network and here I will report the reality I experience, because it reflects to some degree the conditions of public education in the peripheries of the country. With the restrictions imposed by the gravity of the pandemic, teaching networks had to adapt and adopt strategies to fulfill the time cargo of the school year, adopting online classes. Everyone has a right to education, remote classes exclude of the process the students who don't have access to the Internet.Besides that many obstacles were found for the taking of classes, because several facts like social inequality and teachers' lack of capacity with the new technology are among the problems of this new reality or “new normal”. The pandemic has showed problems that have already existed and were despised by the most part of the society and also the organs responsible for education. That way I intend to approach this dramatic reality of public education in Brazil in a peripheral region of Rio de Janeiro.

References

ALERJ APROVA E SERVIDORES DO RIO PAGARÃO MAIS POR PREVIDÊNCIA: PROTESTO TEM CONFLITOS. Portal Uol. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/politica/ultimas-noticias/2017/05/24/alerj-aprova-e-servidores-do-rio-pagarao-mais-por-previdencia-protesto-tem-conflito.htm. Acesso em 13 jun. 2020.

CLIFFORD, James. A experiência etnográfica. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessário à prática educativa. São Paulo. Ed. Paz e Terra, 1996.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 17, n. 49, p. 11-29, 2002.

MALINOWSKI, Bronisław. Argonautas do pacífico ocidental. São Paulo. Editora Ubu, 2018.

MONTEIRO, Daniele. A ONU declara o acesso à Internet como direito Universal. Tech Tudo, São Paulo, 10 jun. 2020. Disponível em: http://www.techtudo.com.br/noticias/noticia/2011/06/onu-declara-o-acessointernet-como-direito-universal.html. Acesso em: 11 jun. 2020.

MUÑOZ,R. A experiência internacional com os impactos da COVID-19 na educação. Disponível em: https://nacoesunidas.org/artigo-a-experiencia-internacional-com-os-impactos-da-covid-19-na-educacao/ . Acesso 12 jun. 2020

OLIVEIRA. E. Portal G1. Estados adotam plataformas online e aulas na TV aberta para levar conteúdo a estudantes em meio à pandemia de coronavírus. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/04/09/estados-adotam-plataformas-online-e-aulas-na-tv-aberta-para-levar-conteudo-a-estudantes-em-meio-a-pandemia-de-coronavirus.ghtml. Acesso em 10 jun. 2020.

OLIVEIRA. J.El país. Em meio à rotina de aulas remotas, professores relatam ansiedade e sobrecarga de trabalho. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2020-05-21/em-meio-a-rotina-de-aulas-remotas-professores-relatam-ansiedade-sobrecarga-de-trabalho.html. Acesso em 13 jun. 2020.

POR QUE BRASIL É O SÉTIMO PAÍS MAIS DESIGUAL DO MUNDO. Portal Uol. Disponível em https://www.uol.com.br/ecoa/ultimas-noticias/2020/02/20/por-que-brasil-e-o-setimo-pais-mais-desigual-do-mundo.htm. Acesso em: 13 jun. 2020.

TCE DO RIO APONTA DESPERDÍCIO DE R$ 93 MILHÃO NA EDUCAÇÃO. Jornal Extra. Rio de Janeiro. 17/05/2015. Disponível em https://extra.globo.com/noticias/rio/tce-do-rio-aponta-desperdicio-de-93-milhao-na-educacao-16178992.html Acesso em: 11 jun. 2020

TENENTE, L. Portal G1. Sem internet, merenda e lugar para estudar: veja obstáculos do ensino à distância na rede pública durante a pandemia de Covid-19. Rio de Janeiro 05/05/2020. Disponível em <https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/05/sem-internet-merenda-e-lugar-para-estudar-veja-obstaculos-do-ensino-a-distancia-na-rede-publica-durante-a-pandemia-de-covid-19.ghtml> Acesso em 10 mai. 2020.

TORRES, Livia. Portal G1.Alunos da rede estadual podem acessar plataforma on-line com conteúdo de aulas a partir desta segunda-feira. Disponível em:<https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/noticia/2020/03/30/alunos-da-rede-estadual-podem-acessar-plataforma-on-line-com-conteudo-de-aulas-a-partir-desta-segunda-feira.ghtml> Acesso em 10 jun. 2020.

VELHO, Gilberto. Observando o familiar. A aventura sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, p. 36-46, 1978.

Published

2021-09-09