African students in São Carlos: identity and resistence issue

Authors

  • Amissão Salecha UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.46269/10121.562

Keywords:

Students, blacks, Africans, racism.

Abstract

This article aims to analyze the process of integration of African students in Brazilian society, a specific case of students in the city of São Carlos-SP. In this article, I will look at their experiences in Brazil, ranging from racial issues to xenophobia, from impressions to estrangement, from discrimination to resistance. One perceives their strangeness in being approached as Negro or African. Recalling that the majority of these students arrive in Brazil through a diplomatic relationship PEC-G to attend higher education. So, the basis of this work has a qualitative character in which I will articulate the bibliographies with the analysis of the conversations I had with members of the African Academic Community of São Carlos (CAASCAR).

References

APPIAH, Kwame Anthony. A. Na casa de meu pai: a África na filosofia da cultura. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva. Psicologia Social Do Racismo – Estudos Sobre Branquitude e Branqueamento No Brasil. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 25-58.

CARDOSO, Lourenço. “Branquitude acrítica e crítica: a supremacia racial e o branco anti-racista”. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv 8(1): 607-630, 2010.

COSTA, Sérgio. A mestiçagem e seus contrários - etnicidade e nacionalidade no Brasil contemporâneo. Tempo Social; Rev. Sociol. USP, S. Paulo, 13(1): 143-158, maio de 2001.

FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos brancos. São Paulo: DIFEL, 1972.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. Ditos e escritos. v.8 RIO de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Formações nacionais de classe e raça. Tempo Social, revista de sociologia da USP, v. 28, n. 2016.

http://portal.mec.gov.br/pec-g Acesso, 07 de agosto de 2020

https://file.gtp.net.br/doc/arquivo/7871.pdf Acesso, 07 de agosto de 2020

MOURÃO, Daniele Ellery. Estudantes cabo-verdianos do ensino superior no Brasil e em Portugal: projeto de vida e elaboração de identidades. Revista Anthropológicas, Recife, ano 20, v. 27, n. 1, p. 155-186, 2016.

MOURÃO, Daniele Ellery; ABRANTES Carla Susana Além. Estudantes Africanos dos PALOP em Redenção, Ceará, Brasil: Representações, Identidades e Poder. MEDIAÇÕES, Londrina, v. 25, n. 1, p. 64-81, jan-abr. 2020.

MUDIMBE, Valentin-Yves. A invenção da África: gnose, filosofia e a ordem do conhecimento. Petrópolis RJ: Vozes, 2019.

NOGUEIRA Oracy. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: Sugestão de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo Social, revista de sociologia da USP, v. 19, n. 1

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento - política e filosofia. Tradução de Ângela Leite Lopes. — São Paulo:Ed. 34, 1996.

SAID, Edward Wadie. Orientalismo: o oriente como invenção do ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

SCHWARCZ, LILIA MORITZ. Espetáculo da miscigenação. Estud. av. vol.8 no.20 São Paulo Jan./Apr. 1994. Print version ISSN 0103-4014On-line version ISSN 1806-9592.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993

SILVA, Kelly; MORAIS, Sara Santos. Tendências e tensões de sociabilidade de estudantes dos Palop em duas universidades brasileiras. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 1 (67), p. 163-182, jan./abr. 2012

SILVA, Mariza Nilza da. O negro no Brasil: Um problema de raça ou classe? Revista Mediações, Londrina, v.5, n.2, p. 99-124, jul. /dez. 2000.

SUBUHANA Carlos. A experiência sociocultural de universitários da África Lusófona no Brasil: entremeando histórias. Pro-Posições, Campinas, v. 20, n. 1 (58), p. 103-126, jan./abr. 2009.

SUBUHANA, Carlos. Estudar no Brasil: imigração temporária de estudantes moçambicanos no Rio de Janeiro. 2005. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Escola de Serviço Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

Published

2022-12-05