Property and use of Information and Communication Technologies among university students

a gender perspective analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46269/2238-3069.07

Keywords:

ICTs; Young Adults; Gender; Access; Barriers.

Abstract

The article analyzes a particularity among so many that make up the broad spectrum of ICT users: its gender aspect, in a sample of 85 university students, submitted to a cross-sectional survey. The results revealed that, in general, there are no statistically significant gender differences in access, in the degree of difficulty and in the uses of ICTs, indicating a tendency of approximation in the behavioral patterns of young people. However, some specific gender differences were observed, such as online shopping and configuration skills. The study contributes with subsidies for future analyzes of the relationship between gender and ICT ownership/use, indicating greater equality, despite the genderization of some practices.

Author Biographies

Joyce Keli do Nascimento Silva, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Graduada em Direito (2009), Especialista em Ciências Penais (2011), Mestre (2013) e Doutora (2018) em Ciências Sociais; Especialista em Mídias na Educação (2019) e Licenciada em Ciências Sociais (2021) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Pós-doutorado no Programa de Pós-graduação em Economia Doméstica da Universidade Federal de Viçosa (UFV).

Neide Maria de Almeida Pinto, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Doutora em Ciências Sociais, Professora titular do Departamento de Economia Doméstica da Universidade Federal de Viçosa - UFV.

Ana Louise de Carvalho Fiúza, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Doutora em Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade, Professora titular do Departamento de Economia Rural da Universidade Federal de Viçosa - UFV.

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Published

2023-11-01