African Indigenous Musical Arts in the Classroom: the contribution of Meki Nzewi

Authors

  • Beatriz de Souza Bessa UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.46269/10121.700

Keywords:

musical arts, music education, methodology, african music

Abstract

The article seeks to elucidate the concept of African indigenous musical arts based on the thought of the nigerian musical educator Meki Nzewi in order to propose different methodologies in music education in basic education. The study realizes some reflections on the meaning of music in African societies and its relevance within the school from a holistic perspective of art teaching, with the aim of rethinking the Eurocentric musical practices present in brazilian education and to propose new forms of teaching activities based on african legacy.

Author Biography

Beatriz de Souza Bessa, UNIRIO

Mestre em Memória Social (UNIRIO), com Bacharelado/Licenciatura em Psicologia (UERJ), Pós Graduanda na Especialização em Práticas Musicais na Educação Básica (Colégio Pedro II), Mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Ensino das Práticas Musicais (PROEMUS – UNIRIO), Graduanda em Licenciatura em Música EAD (UERN), Professora de Música da Educação Infantil ao Ensino Fundamental 2.ORCID 0000-0002-0146-8823

References

AGAWU, Kofi. Representing African music. Critical Inquiry ,Chicago, The University of Chicago Press, v. 18, n. 2, p. 245-266, 1992. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1343783. Acesso em: 21 jan. 2021.

ALMEIDA, Cristiane Maria Galdino de. Diversidade e formação de professores de música. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 24, p.45-53, set. 2010.

ANI, Marimba. Yurugu: an Afrikan-centered critique of European cultural thought and behavior. Trenton: Africa World Press,1994.

BARROS, José D’Assunção. A construção social da cor: diferença e desigualdade na formação da sociedade brasileira. Petrópolis: Vozes, 2009.

BLACKING, J. Música, cultura e experiência. Cadernos de campo, São Paulo, n. 16, p. 1-304, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica [...]. Diretrizes curriculares nacionais gerais da educação básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 18 fev. 2021.

CANDUSSO, Flávia. As Leis 10.639/03 e 11.645/08, os estudantes do Curso de Licenciatura e os professores de música da rede: reflexões preliminares. In: CONFERÊNCIA REGIONAL LATINO-AMERICANA DE EDUCAÇÃO MUSICAL DA ISME, 10., Natal, 2017. Anais... Natal: UFRN, 2017. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/isme/2017/paper/viewFile/2485/1193. Acesso em: 18 fev. 2017.

DARGIE, Dave. African methods of music education: some reflections. African Music: Journal of the International Library of African Music, v.7, n.3, p.30-43, 1996. Disponível em: http://journal.ru.ac.za/index.php/africanmusic/article/view/1961. Acesso em: 20 dez. 2020.

DÖRING, Katharina. Estética e filosofia das artes musicais africanas na perspectiva da educação musical na América Latina. ORFEU, v.3, n.2, p. 136-163, 2018. Disponível em:https://www.revistas.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/1059652525530403022018136. Acesso em: 18 mar. 2021.

GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 92, n. 93, p. 69-82, jan./jun., 1988

HAMA, Boubou; KI-ZERBO, Joseph. Lugar da história na sociedade africana. In: KI-ZERBO, Joseph(Ed.). História geral da África, I:metodologia e pré-história da África. 2.ed. Brasília: UNESCO, 2010. p. 23-35. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000042758_por. Acesso em: 18 fev. 2021.

HAMPATÉ BÂ, Hamadou. A tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph(Ed.). História geral da África, I: metodologia e pré-história África. 2.ed. Brasília: UNESCO, 2010. p da Brasília: UNESCO, 2010.p. 167-212. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000042758_por. Acesso em: 18 fev. 2021.

KUBIK, G. Educação tradicional e ensino da música e dança em sociedades tradicionais africanas. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 22, p. 107-112, 1979. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ra/article/view/110807/10. Acesso em: 26 jan. 2021.

MATEIRO, T.; ILARI, B. (Org.). Pedagogias em educação musical. Curitiba: Ibpex, 2011.

MUNANGA, Kabengele (Org.). Estratégias e políticas de combate à discriminação racial. São Paulo: EDUSP/Estação Ciências, 1996.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

NZEWI, Meki. Educação Musical sob a perspectiva da diversidade cultural e globalização: posição da CIIMDA. Revista da ABEM, Londrina, v.20, n.28, p. 81-93, 2012. Disponível em:http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/105. Acesso em: 26 jan. 2021.

_________. Reinstating The Soft Science Of African Indigenous Musical Arts For Humanitysensed Contemporary Education And Practice. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 26, n. 48, p. 61-78, 2019. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7566. Acesso em: 26 jan. 2021

_________. Melo-Rhythmic essence and hot rhythm in Nigerian folk music. The Black Perspective in Music, v. 2, n. 1, p. 23-28, 1974.Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1214145?seq=1. Acesso em: 16 jan. 2021

__________; GRAEFF, Nina; FREIRE, Kamai. Por uma musicologia “verdadeiramente” africana brasileira: entrevista com Meki Nzewi. Revista Claves, Dossiê Matizes Africanos na Música Brasileira, vol. 9, n. 14, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/claves. Acesso em: 25 fev. 2021.

___________; NZEWI, Odyke. A contemporary study of musical arts informed by African indigenous knowledge systems. Pretoria: African Minds, 2009. 4 v.

___________; OMOLO-ONGATI, R. Injecting the African spirit of humanity into teaching, learning and assessment of musical arts in the modern classroom. Journal of the Musical Arts in Africa,v 11, p. 55-72, 2015.Disponível em: https://www.tandfonline.com/toc/rmaa20/11/1. Acesso em: 16 jan. 2021

PETRUCCELLI, José Luis; SABOIA, Ana Lucia (Orgs.). Estudos e análises. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística -IBGE. Rio de Janeiro: IBGE, 2013. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv63405.pdf. Acesso em: 27 dez. 2020.

QUEIROZ, Luis Ricardo Silva. Educação musical é cultura: nuances para interpretar e (re)pensar a práxis educativo-musical no século XXI. DEBATES - Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música, Rio de Janeiro, n. 18, p. 163-191, maio, 2017. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/revistadebates/article/view/6524/5838. Acesso em: 18 fev. 2021.

SANTANA, T. Constelação das Artes: Histórias da Música e Sonoridades Brasileiras. Curso online. Escola Itaú Cultural, 2020.

SEEGER, A. Etnografia da música. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 17, p. 1-348, 2008. Disponível em: https://www.hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/Seeger-Etnografia_musica.pdf. Acesso em: 18 fev. 2021.

SCHIPPERS, Huib. Facing the Music. Shaping music education from o global

perspective. New York: Oxford University Press, 2010

Published

2022-12-05