DEAD IN POWER: Could Non-Humans Subjects represent Us?

Authors

  • Tiago Fernando Afonso UFSCar
  • Matheus Pierre Pavan

DOI:

https://doi.org/10.46269/10121.704

Keywords:

sociology

Abstract

This political sociological rehearsal is a dramaturgical analysis of the play Necropolítica, by Marcos Barbosa (2018), Despite having the same title as Achille Mbembe rehearsal (2003), it subverts the idea of the power of killing by public debate in granting citizenship to non-human’s subjects, specifically, dead people who can live due to technological changes. For this, the concept of representation and political competence, activism and social movements will be used. The rehearsal is organized in the presentation of the scene and in the contextualization of the plot and characters, as well as the analyses and interpretation of theatrical text associated with the theoretical discussion about actors, the State and civil society. However, all the assumptions made, are made in a society that does not (yet) exist, a society of necropolitcs, that is, non-humans subjects who may have citizenship and human rights.

References

ALVES, Vinícius Silva; PAIVA, Denise. Presidencialismo de coalizão no Brasil: mapeamento do debate e apontamentos para uma nova agenda de pesquisa. Revista de Estudios Brasileños, v. 4, n. 6, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/reb/article/view/128386/0

ARETA, Gema. (1999). Sólo a dos voces: poesía y ensayo en Octavio Paz. Anales de Literatura Hispanoamericana, vol. 28. Num. 1, 1999. 445. P 45-453. Disponível em: https://revistas.ucm.es/index.php/ALHI/article/view/ALHI9999120445A

BARBOSA, Marcos. Necropolítica. São Paulo: Laboratório Gráfico do CCSP, 2018. ISBN: 978-85- 99954-18-8. Disponível em:

http://centrocultural.sp.gov.br/site/wp-content/uploads/2014/05/CCSP-publicacoes-livreto necropolitica.pdf

CAMARGO, Robson Corrêa de. Poética em Fragmentos: Aristóteles, o espetáculo e seus duplos. VI Congresso da Abrace – UNESP. São Paulo. 2010. Disponível em: https://www.academia.edu/379112/Po%C3%A9tica_em_Fragmentos_Arist%C3%B3teles_o_espet%C3%A1culo_e_seus_duplos_Poetic_in_Fragments_Aristotle_the_performance_and_theirs_doubles_VI_Congresso_da_Abrace_UNESP_S%C3%A3o_Paulo_2010_

CAMARGO, Robson Corrêa de. O Espetáculo de Melodrama: arquétipos e paradigmas. Tese de Doutorado - Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Escola de Comunicações e Artes da USP, orientação Ingrid Koudela, 2005.

CARDOSO, Vera Alice. “A invenção e as reinvenções da democracia”. In: MENDONÇA, Ricardo F.; CUNHA, Eleonora. Introdução à teoria democrática: conceitos, histórias, instituições e questões transversais. BH: Ed. UFMG, 2018, p. 49-70.

FUKS, Mario; CASALECCHI, Gabriel Avila. Expandindo o conceito de competência política: conhecimento político e atitudes democráticas na América Latina. Revista de Sociologia e Política, v. 26, n. 68, p. 61-74, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-44782018000400061&lng=en&nrm=iso&tlng=pt

GOMES, Laurentino. Escravidão: Do primeiro leilão de cativos em Portugal até a morte de Zumbi dos Palmares. Ed Globo. Vol. 1. 2019

GOZETTO, Andréa Cristina Oliveira; MANCUSO, Wagner Pralon. “Lobby: instrumento democrático de representação de interesses?” ORGANICOM, ano 8, número 14, 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139088

HALL, Stuart. El espectáculo del otro. Sin garantías: trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Corporación Editorial Nacional: Ecuador, 2013.

LACLAU, Ernesto. “Os Novos Movimentos Sociais e a Pluralidade do Social”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, V. 1. N. 2. São Paulo, 1986. Disponível em: https://www.anpocs.com/index.php/publicacoes-sp-2056165036/rbcs/235-rbcs-02#:~:text=Os%20Novos%20Movimentos%20Sociais%20e%20a%20Pluralidade%20do%20Social,-O%20artigo%20sugere&text=Para%20dar%20conta%20dessas%20novas,vis%C3%A3o%20menos%20determinista%20da%20hist%C3%B3ria.

MARTIN, Gabriela. Os rituais fúnebres na pré história do Nordeste. Comunicação apresentada na VFII Reunião Cientifica da Sociedade de Arqueologia Brasileira – SAB. João Pessoa, Paraíba. 1993. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/clioarqueologica/article/view/247124

MBEMBE. Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios. Revista do PPGAV/EBA/UFRJ. n. 32. 2016, Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993/7169

PAIVA, Denise; KRAUSE, Silvana; LAMEIRÃO, Adriana Paz. O eleitor antipetista: partidarismo e avaliação retrospectiva. Opinião Pública, v. 22, n. 3, p. 638-674, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-62762016000300638&script=sci_abstract&tlng=pt

PRZEWORSKI, Adam; ALVAREZ, Michael; CHEIBUB, José Antônio; LIMONGI, Fernando. O que mantém as democracias. Lua Nova, v. 40, n. 41, p. 113-135, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-64451997000200006&script=sci_abstract&tlng=pt

SANTOS, Valmir. Uma dor assim pungente. 27/ 10/ 2017. Disponível em: http://teatrojornal.com.br/2017/10/uma-dor-assim-pungente/

VERISSÍMO, Érico. Incidente em Antares. Edição de Bolso. São Paulo. Cia. Das Letras. 2006.

Published

2022-12-05