Films in high school sociology textbooks

Cinema, framing and knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46269/2238-3069.17

Keywords:

Cinema; Livros didáticos; Ensino de sociologia; Enquadramento

Abstract

This article proposes an analysis of the films indicated by the Sociology textbooks chosen by the 2018/2020 “Programa Nacional do Livro Didático” (PNLD) from the brazilian government. Through a methodology based on quantitative aspects of the choice of these films, as well as the division between the documentary or fiction genres, it was possible to establish a comparative analysis of sociology textbooks for high school in the light of the sociology of knowledge (Berger and Luckmann , 2014). The work shows how the indicated cinematographic works reveal specificities of the pedagogical use of cinema in the teaching of sociology for High School.

Author Biography

Armando Manoel Neto, Serviço Nacional da Aprendizagem Comercial - SENAC

Mestre em educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos - PPGE/UFSCAR. Especialista em Ensino de Sociologia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul CPNV/UFMS. Cientista social (bacharel e licenciatura) pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo - FFLCH/USP. Técnico em Produção de Áudio e Vídeo pela Escola Técnica Estadual Jornalista Roberto Marinho - ETEC/JRM. Professor do ensino médio e técnico do SENAC São Carlos, área ciências humanas na especialidade sociologia desde 2020.

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Published

2023-11-01