Social representations of lone motherhood in Black teenagers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2023/3

Keywords:

Black teenager, Lone motherhood, Social representations, Subjectivity, Ethnic racial relations

Abstract

We aimed to identify the social representations of lone motherhood in Black teenagers. Six participants were selected through the "snowball" sample, whose interviews were transcribed and analyzed using the content analysis technique described by Bardin. Lone motherhood was represented as (almost) total responsibility of mothers for their children, which generates financial, moral, affective overloads etc. It is pointed out that this representation would be anchored in social standards that summon up men and women to assume different postures in the exercise of motherhood/fatherhood. Neglect as emotional partners and the pattern of discrimination within white families contribute to the situation of maternal loneliness among black adolescents.

Author Biographies

Tamires Giorgetti Costa, Universidade Estadual Paulista “Júlio Mesquita Filho” - Unesp, Bauru

Bolsista CAPES de Doutorado (2023) e Mestra em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem UNESP, Bauru (2021). Psicóloga na Secretaria de Desenvolvimento Econômico (SEDECON) do município de Lençóis Paulista. Membra do Grupo de Estudos e Pesquisa Sexualidade, Educação e Cultura (GEPESEC). Graduada em Psicologia, pela Universidade do Sagrado Coração (2018). Atuou como Psicóloga Escolar Educacional na Prefeitura Municipal de Lençóis Paulista (2021) e como Psicóloga Social na Instituição "Ação da Cidadania, contra a fome, a miséria e pela vida" (2020-2023). Autora do livro "Sexualidade e o corpo gordo" (2022). Áreas de interesse: Psicologia do desenvolvimento, Aprendizagem e Educação Sexual. 

Elisabete Figueroa dos Santos , Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Possui graduação (2008), mestrado (2011) e doutorado em Psicologia pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2015). Foi bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) durante o mestrado e o doutorado. Em 2014, como parte das atividades de doutoramento e com subsídio FAPESP, fez visita técnica à África do Sul, onde entrevistou poetas e poetisas ativistas dos movimentos literários de Joanesburgo, Cidade do Cabo e Pretória. Foi pesquisadora do Instituto AMMA Psique e Negritude (2022-2023), no âmbito do projeto de pesquisa multicêntrico "Relações étnico-raciais e primeira infância: aspectos psicossociais, educacionais e culturais". Atualmente, é professora do Departamento de Psicologia Educacional - DEPE/UNICAMP. É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas "Diferenças e Subjetividades em Educação" da Faculdade de Educação/UNICAMP. Tem experiência na área de Psicologia Social e Psicologia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: relações étnico-raciais, relações de gênero, movimentos de resistência, epistemicídio, africanidades e refúgio. 

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Published

2024-03-08