BEING YOUNG, FEMALE, AND BLACK: INTERSECTIONS AND IDENTITY

Entrecruzamentos e identidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2023/7

Keywords:

Young people, Women, Youth, Feminism, Etch, Etchnicity

Abstract

Research on youth, gender and racial issues is very important, as we are able to understand how young women express themselves socially, in addition to the challenges that some of them face as black women. This investigation sought to analyze the impacts of the conditions of being a woman, black and young on two Brazilian students. As a methodological instrument, structured interviews were carried out, lasting approximately 1 hour, with the participants. As a result, it was noticed that the racism experienced by the young participants occurred in the educational environment, as well as making us reflect that these spaces do not yet have sufficient preparation to face the racial prejudices that still occur. In this way, the investigation contributed significantly to the three areas researched, in addition to allowing new dimensions to be investigated.

Author Biographies

Gabriela Borba Bispo dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciada em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É integrante do GEPJUVE - Grupo de Estudos e Pesquisas em Juventudes e Educação (UFRGS/CNPq). Já foi bolsista de iniciação científica (IC) em diferentes projetos de pesquisa. Atualmente é professora colaboradora no projeto Territórios do skate na Orla do Guaíba: um estudo sobre lazer das juventudes.

Victor Hugo Nedel Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Licenciado e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pós-Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É Professor Adjunto e Pesquisador do Departamento de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Foi Professor Visitante na Universidad de Valladolid (UVa/Espanha) e na Universidad Nacional de La Plata (UNLP/Argentina). É membro do Observatório do Ensino Médio do Rio Grande do Sul. Realizou formação em psicanálise. Foi professor da escola básica por mais de 10 anos nas redes pública estadual e federal e na rede privada, em Porto Alegre/RS. É líder do GEPJUVE - Grupo de Estudos e Pesquisas em Juventudes e Educação (UFRGS/CNPq). Participa de diversos Grupos de Pesquisa. É parecerista AdHoc de diversos periódicos científicos. Seus principais interesses de pesquisa giram em torno dos seguintes temas: Culturas juvenis contemporâneas; Juventudes; Jovens; Sociologia e Geografias das Juventudes; Educação/Escola; Ensino de Geografia; Geografia Urbana; Território/Territorialidades.

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Published

2024-03-08