“Question of race!”:

the ethic-racial in the supervised of the degree course in Social Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2023/23

Keywords:

Teacher Training, Sociology Teaching, Ethnic-Racial Relations, Supervised Internship, Social Sciences

Abstract

The debate on ethnic-racial relations in the area of ​​Social Sciences has a long tradition of studies. However, with regard to the articulation of themes recommended by national curricular guidelines for the education of ethnic-racial relations and African, Afro-Brazilian and indigenous history and culture (Federal Law 11.645/2008), there are still obstacles to their inclusion in educational curricula. degrees in the area. It is noted that degree courses still prioritize teaching training with an emphasis on Eurocentric, hegemonic epistemologies and paradigms, especially with works by authors from the white ethnic-racial group. In this context, the article aims to contribute to reflections on the inclusion of content related to education for ethnic-racial relations, African and Afro-Brazilian history and culture in teacher training and teaching sociology of basic education. 

Author Biography

Luane Bento dos Santos, Pontifícia Universidade Católica - PUC-Rio

Doutora em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica - PUC-Rio.

References

Araújo, M. C. P.; Pereira, Bruno A. D. Discutindo espaços: apontamentos sobre autoras/autores negras/os no ensino de Sociologia a partir da Universidade de Brasília. In: Anais do 7 Encontro Nacional de Ensino de Sociologia da Educação Básica (7 ENESEB), 2021, p. 1-17.

Barroso, M. M. “Não sabia que os pretos escreviam essas coisas”: cotistas negros, movimento Ocupa IFCS e transformações curriculares na área de antropologia. Revista Ayé, v. 4, n. 1, 2022.

Basques, M. Zora Hurston e as luzes negras das Ciências Sociais. Revista Ayê, Fortaleza, n. 1, v. 1, 2019.

Brasil. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC, 2004.

COSTA, A. L. Ações afirmativas e transformações no campo intelectual: uma reflexão. Revista Educação e Sociedade., Campinas, v. 43, 2022.

Durães, B. R. Silveira, D. A. S. O estágio em sociologia: engajamento, estética negra e formação docente no Recôncavo da Bahia. Cadernos da Associação Brasileira de Ensino de Ciências Sociais, v.4, nº.2, p. 19-32, jul./dez, 2020.

Ferreira, V. M. A questão étnico-racial na formação de professores: análise de currículos. Rio de Janeiro: Pallas, 2019.

Gomes, N. L. Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: reprodução de estereótipos ou ressignificação cultural? Revista Brasileira de Educação n.21, p.40-51, set/out/nov./dez, 2002.

Gonçalves, L. A. O.; Silva, P. B G. Movimento Negro e Educação. Revista Brasileira Educação, n.15, dez. 2000.

Ligeiro, I. R.; BRITO, J. E.. Formação docente para as relações étnico-raciais: o que dizem professores de sociologia do ensino médio? Revista Brasileira de Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 13, n. 27, p. 11-26, mai./ago. 2021.

Maçaira, J.; Cordeiro, M.; Santos; H. H. O..“Ser professor, ser estagiário e formar docentes: reflexões sobre experiências de estágios supervisionados e práticas de ensino. Anais da SBS 2009 - GT: Ensino de Sociologia, 2009.

Morais, E. M.; Melo, E. S. N. Formação docente e ensino de sociologia: experiência de estágio supervisionado no ensino médio. In: MORAIS, Erivania Melo de; MELO, Elda Silva do Nascimento (Orgs.) Formação docente e ensino de Sociologia: textos para o debate contemporâneo. Curitiba (PR): Editora CVR, 2019, p. 65-76.

Santos, S. A.. Uma contribuição crítica ao “Ensino da Educação das Relações Étnico-raciais nas Ciências Sociais”. Revista Tomo, n. 35, p. 251-292, 2019.

Silva, A. et al. Sociologia em movimento. 2a ed. São Paulo: Editora Moderna, 2016.

Tabac, S. E. D. Z. Quem quer ser professor de Sociologia? Acesso, perfil e um breve balanço dos estudantes na licenciatura de Ciências Sociais do IFCS/UFRJ. Revista Café com Sociologia, v.9, n. 1, p. 57-63, jan./jul. 2020.

Published

2024-07-08