Managerialism and the Dilemma of Overqualification

Assessing Knowledge Risks in Public Universities through the STS Lens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2025/14

Keywords:

Gerencialismo. Sobrequalificação. CTS. Universidades públicas. Gestão do conhecimento

Abstract

This article examines the impacts of managerialism and overqualification in Brazilian public universities from the perspective of Science, Technology, and Society (STS). The adoption of business models in the public sector leads to the underutilization of competencies among Administrative Technical Staff in Education (TAE), resulting in frustration and a waste of intellectual capital. Structural rigidity and competitive selection processes reinforce overqualification without practical application. The study highlights gender-related impacts and proposes the STS approach to rethink university management, aiming to balance efficiency with academic autonomy while fostering integration between technical qualifications and institutional needs.

Author Biography

Rogerio Lopes de Souza, Universidade Federal de São Carlos

Graduado em Tecnologia em Gestão Empresarial.pela FATEC São Carlos. Atualmente é Assistente em Administração na UFSCar. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em administração de estoques e distribuição.

References

Albrecht, Pricila Anny Tomachski; Krawulski. Edite. Concurseiros e a busca por um emprego estável: reflexões sobre os motivos de ingresso no serviço público. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 14, n. 2, p. 211-226. 2011. Disponível em: https://revistas.usp.br/cpst/article/view/25704. Acesso em: 29 mar. 2022.

Azevedo, Gustavo Cravo de. 15 anos em dados: Grau de Escolaridade e Titulação dos Técnicos Administrativos em Educação da UFRJ em quatro momentos – 2005, 2010, 2015, 2020. Blog Papo de TAE. Rio de Janeiro, 21 dez. 2022. Disponível em: https://papodetae.blog/2022/12/21/15-anos-em-dados-grau-de-escolaridade-e-titulacao-dos-tecnicos-administrativos-em-educacao-da-ufrj-em-quatro-momentos-2005-2010-2015-2020/. Acesso em: 3 out. 2023.

Bergue, Sandro Trescastro. Gestão do desempenho: desenvolvimento, mensuração e remuneração. In: Bergue, S. T. Gestão estratégica de pessoas no Setor Público. 2. ed. Belo Horizonte: Fórum, 2020. p. 308-316. Disponível em: https://esapescola.com.br/wp-content/uploads/2021/12/Gestao-estrategica-de-pessoas-no-setor-publico.pdf. Acesso em: 24 maio 2022.

Brandão, Tiago. O apelo da interdisciplinaridade: uma visão crítica a partir do campo CTS. CTS em Foco, v. 3, p. 9-14, abr. 2021. Disponível em: https://www.esocite.org.br/images/BOLETIM-CTS/PDF/CTS-em-foco-n-3.pdf. Acesso em: 17 dez. 2022.

Carmo, Luana Jéssica Oliveira et al. Gestão estratégica de pessoas no setor público: percepções de gestores e funcionários acerca de seus limites e possibilidades em uma autarquia federal. Revista do Serviço Público, v. 69, n. 2, p. 164-192. 2018. Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/1759. Acesso em: 24 maio 2022.

Dagnino, Renato Peixoto. A Universidade e a pesquisa científica e tecnológica. Revista de Administração, v. 19, n. 1, p. 60-77, mar. 1984. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rausp/article/view/167358. Acesso em: 17 dez. 2022.

Dardot, Pierre; Laval, Christian. A fábrica do sujeito neoliberal. In: Dardot, Pierre; Laval, Christian, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016. Cap. 9. p. 321-376. Acesso em 4 fev. 2023.

Davis, Annemarie; Van Rensburg, Mari Jansen; Venter, Peet. The impact of managerialism on the strategy work of university middle managers. Studies In Higher Education, v. 41, n. 8, p. 1480-1494, 2014. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2014.981518. Acesso em: 12 out. 2022.

Dourado, Luiz Fernandes. Reforma do Estado e as políticas para a educação superior no Brasil nos anos 90. Educação & Sociedade, v. 23, n. 80, p. 234-252, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/XyLXN7mtdPGgnScr5MgYbHK/?lang=pt. Acesso em: 2 out. 2023.

Durst, Susanne. Knowledge Risk Management in Organisations: findings from Latin America. Multidisciplinary Business Review, v. 15, n. 1, p. 11–19, 2022. Disponível em: https://journalmbr.net/index.php/mbr/article/view/2637. Acesso em: 25 set. 2023.

Durst, Susanne; Zieba, Malgorzata. Knowledge risks - towards a taxonomy. International Journal of Business Environment, v. 9, n. 1, p. 51-63, 2017. Disponível em: https://www.inderscienceonline.com/doi/abs/10.1504/IJBE.2017.084705. Acesso em: 25 set. 2023.

Durst, Susanne; Zieba, Malgorzata. Mapping knowledge risks: towards a better understanding of knowledge management. Knowledge Management Research & Practice, v. 17, n. 1, p. 1-13, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/14778238.2018.1538603?needAccess=true. Acesso em: 20 fev. 2024.

Faria, José Henrique de; Walger, Carolina de Souza. O lugar da universidade pública: referência social ou fator de desenvolvimento das forças produtivas? Revista NUPEM, Campo Mourão, v. 12, n. 27, p. 12-33, 2020. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/5635. Acesso em: 21 nov. 2023.

Formenton, Danilo et al. Participação social em ciência e tecnologia: uma breve reflexão sob a perspectiva CTS. Revista Tecnologia e Sociedade, v. 17, n. 47, p. 234-249, 2021. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/10619. Acesso em: 16 maio 2023.

Gil, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo, SP: Atlas, 2010.

Gonçalves Neto, João Moreira. Sobrequalificação e Atitudes no Trabalho entre Servidores Públicos. Dissertação (Mestrado em Psicologia), Brasília: Universidade de Brasília, 2017. Disponível em: http://www.realp.unb.br/jspui/bitstream/10482/24238/3/2017_Jo%C3%A3oMoreiraGon%C3%A7alvesNeto.pdf. Acesso em: 21 set. 2023.

Heisig, Peter; Kannan, Selvi. Knowledge management: does gender matter? a systematic review of literature. Journal of Knowledge Management, v. 24, n. 6, p. 1315-1342, 2020. Emerald. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JKM-08-2018-0472/full/html. Acesso em: 21 ago. 2023.

Macêdo, Dartagnan Ferreira de et al. Análise do concurso público como instrumento de seleção de pessoal no setor público: percepção de um grupo de servidores de instituições federais de ensino superior. Revista Sociais e Humanas, v. 29, n. 1, p. 92-110, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/20898. Acesso em: 29 mar. 2022.

Maia, Bóris. A institucionalização do concurso público no Brasil: uma análise sócio-histórica. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 72, n. 3, p. 663-684, 2021. Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/4639. Acesso em: 29 mar. 2022.

Maltarich, Mark A.; Reilly, Greg; Nyberg, Anthony J.. Objective and Subjective Overqualification: distinctions, relationships, and a place for each in the literature. Industrial And Organizational Psychology, v. 4, n. 2, p. 236-239, 2011. Cambridge Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1754-9434.2011.01332.x. Acesso em: 15 set. 2023.

Meyer Júnior, Victor; Lopes, Maria Cecilia Barbosa. Administrando o imensurável: uma crítica às organizações acadêmicas. EBAPE, v. 13, n. 1, p. 40-51, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/SG5FkrvNR6CppdBMrJ5b5HC/?lang=pt#. Acesso em: 22 dez. 2021.

Miller, Karen. Gendered nature of managerialism? Case of the National Health Service. International Journal of Public Sector Management, v. 22, n. 2, p. 104-113, 2009. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/search?q=10.1108%2F09513550910934510&showAll=true. Acesso em: 12 out. 2022.

Published

2025-07-01