A decolonial and anti-racist turn from the Pedagogical Residency:

thinking about teacher training in the face of the challenges of the New High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2025/18

Keywords:

Pedagogical Residency, Decolonial education, Anti-racist education, New High School

Abstract

The research explores the potential of the Pedagogical Residency Program in promoting anti-racist and decolonial practices, analyzing an experience carried out at the Federal University of Piauí. Discussing the challenges of the New High School, the article debates decolonial and anti-racist education, against the backdrop of undergraduate courses in Social Sciences in Brazil, whose curricula prioritize colonial epistemologies. The projects developed at the Residency depart from decolonial and anti-racist education as an epistemic and pedagogical turn in the search to counter the hegemonic banking, technicist and neoliberal model, accentuated by the reforms. With a qualitative-interpretative approach, the research is anchored in the decolonial paradigm, dialogic pedagogy and black feminisms, with semi-structured interviews being carried out with two residents and a primary school teacher.

Author Biographies

Marília Passos Apoliano Gomes, Universidade Federal do Piauí

Docente Adjunta na Universidade Federal do Piauí, lotada no Departamento de Ciências Sociais e membro do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS/UFPI), na linha de pesquisa Gênero, Sexualidade e Geração. Professora e pesquisadora, socióloga e advogada. Doutora e mestra em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Ceará (UFC)

Antonia Adrielle Dos Santos Rodrigues, Universidade Federal do Piauí

Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Piauí

Cintia da Silva Sousa, Universidade Federal do Piauí

Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Piauí - UFPI

References

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Tradução de Ione Ribeiro Valle e Nilton Valle. Florianópolis: Editora da UFSC, 2014.

CARNEIRO, Sueli. Dispositivos de racialidade: A construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.

CARVALHO, José Jorge de. Encontro de Saberes e descolonização: para uma refundação étnica, racial e epistêmica das universidades brasileiras. In: COSTA,Joaze Bernardino; TORRES, Nelson Maldonado; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2023.

CÁSSIO, Fernando; GOULART, Débora Cristina. A implementação do Novo Ensino Médio nos estados: das promessas da reforma ao ensino médio nem-nem. Retratos Da Escola, 16(35), 285–293.

DARLING-HAMMOND, Linda. A importância da formação docente. Cadernos Cenpec, São Paulo, v.4, n.2, p. 230-247, dez. 2014.

FANON, Franz. Os condenados da terra. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004. 148p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987

GABRIEL, Fábio Antonio; PEREIRA, Ana Lúcia; GABRIEL, Ana Cássia. Redução da carga horária de Artes, Filosofia e Sociologia: Paraná, 2021. Linhas Crí­ticas, [S. l.], v. 28, p. e43033, 2022.

GONZALEZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: Ensaios, Intervenções e Diálogos. Rio Janeiro: Zahar, 2020.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes. 2017.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: Episódios de racismo cotidiano.Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.26, n.01, p.15-40, abr. 2010.

PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira; PARENTE, José Reginaldo Feijão; BRANDÃO, Israel Rocha; QUEIROZ, Ana Helena Bomfim. Metodologias Ativas de ensino-aprendizagem: Revisão integrativa. SANARE, Sobral, v.15, n.02, p.145-153, Jun./Dez. 2016.

PEREIRA, Júlio Diniz. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 109–125, dez. 1999.

PINHEIRO, Barbara Carine Soares. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta Brasil, 2023.

QUIJANO, Anibal. Colonialidad del poder y clasificacion social. Journal of world-systems research, Pittsburgh, v. 11, n. 2, p. 342-386, 2000.

ROSCHILD, Adriana Barboza; LEON, Adriana Duarte . Os “pobres e desvalidos da sorte” e a educação profissional. VERUM: Revista De Iniciação Científica, Florianópolis, v.1, n. 2, p. 3–13.

SAID, Edward Wadie. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, Quilombos: modos e significações. Brasília, 2015.

SAVIANI, Dermeval. A função docente e a produção do conhecimento. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 11, n.21/22, p. 127-140, 1997.

SPIVAK, Gayatri Chakrabarty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 13, Jan./Abr. 2000.

WALSH, Catherine; OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Colonialidade e Pedagogia Decolonial: Para Pensar uma Educação Outra. Arquivos analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 83, 2018.

Published

2025-07-01