Cenário reacionário expresso nas políticas educacionais

Reformas curriculares e o definhamento da significação política e social da educação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2025/16

Keywords:

Educação, Políticas Educacionais, Reformas Curriculares, Formação de Professores, Emancipação

Abstract

Abstract: This study addresses the critique of the neoliberal logic introjected in education and the curricular reforms implemented throughout the educational system, in order to understand the political position and the challenges in the current educational scenario, seeking ways of subversion, for an emancipatory education of political action and transformation of the environment. In view of this assumption, the following research problem was outlined: in the face of current curricular reforms, how to raise teaching practices of conscious action for a political and emancipatory education? Its general objective is to reflect on ways for conscious teacher training from the perspective of a political and emancipatory education. As a methodological proposal will be the qualitative approach, through a bibliographic research.

Keywords: Education. Educational policies. Curricular reforms. Teacher training. Emancipation.

Author Biographies

Nathália Maria Rodrigues Mecias, Universidades Estadual do Norte do Paraná

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação Mestrado Profissional em Educação Básica (PPED) pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Jacarezinho - PR. Especialização/ Pós- Graduação Lato Sensu em Alfabetização e Letramento (FAVENI). Graduada em Pedagogia Licenciatura pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Jacarezinho -PR. Formada no Curso de Formação de Docentes pelo Colégio Estadual Rio Branco (CERB), Santo Antônio da Platina -PR. Tem experiência na atuação docente com ênfase na Educação Infantil. Professora da rede básica de ensino no Município de Santo Antônio da Platina - PR. Tem interesses de pesquisas em: alfabetização e letramento; educação infantil; ensino- aprendizagem; educação política e educação emancipatória. Integrando do grupo de estudo Educação e Fascismo: estudos sobre democracia, totalitarismo, formação política e emancipação. Possui Curso de capacitação em Educação Especial e Inclusiva (FANORPI), Curso de Capacitação em Atendimento Educacional Especializado (FAVENI); Capacitação em Programação Neurolinguística (FAVENI); e Curso de extensão em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica (FAVENI); Curso de Capacitação em Educação Infantil e Anos Iniciais (FAVENI).

João Vicente Hadich Ferreira , Universidade Estatual do Norte do Paraná - UENP

PhD in EDUCATION (2021) in the line of History and Philosophy of Education from UNESP / Marília-SP Campus. He holds a bachelor's degree (2002) and a postgraduate degree (2000) in PHILOSOPHY and a degree in PHYSICAL EDUCATION (1991) from the State University of Londrina. Master in EDUCATION from the same University (2009). Adjunct Professor in the Full-Time and Exclusive Dedication Work Regime (TIDE) at the State University of Northern Paraná - UENP / Cornélio Procópio Campus. Professor of the Collegiate of Pedagogy (UENP/CCP) and professor in the Graduate Program in Education (PPEd) in the Professional Master's Degree in Basic Education (UENP/CJ). He has experience in the area of Education and Philosophy, working mainly on the following topics: Philosophy of Education, Ethics and Politics.

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Published

2025-07-01