Pra Gostar da Escola

trabalhando o desinteresse em uma escola da rede pública municipal a partir de mediações artísticas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244./2238-3069.2025/19

Keywords:

Educação, Arte

Abstract

This paper presents the To Like School intervention project, developed during the compulsory internship of the Social Work course at UFF, at the Clóvis Tavares Municipal School, in Campos dos Goytacazes, RJ. The intervention sought to help reduce the lack of interest in school, expressed in indiscipline and low student performance, through artistic mediations that stimulated reflection and engagement in the class. The project showed that art facilitates the process of rapprochement between the professional and the subjects involved, as well as enabling a more creative and effective intervention, highlighting the potential and possibilities of using art in professional practice.

Author Biography

Fabriele de Fatima Santos Nunes, Universidade Federal Fluminense

Assistente Social formada pela Universidade Federal Fluminense - UFF

References

CFESS. Código de Ética Profissional dos Assistentes Sociais. Disponível em:

. Acesso em: 23 nov. 2023

CLAUDIO, G. de O.; SANTOS, L. B. Os espaços da exclusão social na cidade de Campos dos Goytacazes – RJ. Revista Cerrados, [S. l.], v. 17, n. 02, p. 66–95, 2019. DOI: 10.22238/rc24482692201917026695. Disponível em: <https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/44>. Acesso em: 13 nov. 2023.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.

HELLER, A. O quotidiano e a história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1972.

IAMAMOTO, Marilda Villela. Serviço Social em tempo de capital fetiche: capital financeiro, trabalho e questão social. 4. ed., São Paulo: Cortez, 2010.

LOPES, Isabel Cristina Chaves. A mediação da Arte no trabalho educativo do serviço social para a emancipação humana. 2017. Disponível em: <https://periodicosufes.br//temporalis/article/view/12442>. Acesso em: 20/10/2023.

NUNES, F. F. S. Relatório de avaliação. Estágio Supervisionado em Serviço Social. Curso de Serviço Social. Universidade Federal Fluminense - UFF. Campos dos Goytacazes, 2023.

OLIVEIRA, Pamela Ingride. A Atuação do Assistente Social na Educação: uma breve incursão nas demandas e respostas profissionais. Maranhão, 2017.

SEGADAS, José de. Jornalista relata fim dos Cieps como modelo educacional. Instituto Lula, 2022. Disponível em: <https://www.redebrasilatual.com.br/blogs/blog-na-rede/ciep-modelo-de-educacao/>. Acesso em: 17/06/2023.

Published

2025-07-01