DIVERSITY AND DIFFERENCE

PATHS THAT INTERTWINE AND REPEL

Authors

  • Ana Cristina Fournier

DOI:

https://doi.org/10.46269/10221.576

Keywords:

Trans. Difference. Diversity. Gender. School.

Abstract

The text addresses one of the chapters of a research carried out with trans graduates from a pre-university entrance course. The axis that will be shared here is a theoretical reflection on difference and its relationship with diversity. To think about this dialogue for educational spaces and demonstrate that it is possible to exercise more ethical practices. The purpose of this reflection is intended to collaborate with education professionals in valuing differences, so that schools do not reproduce prejudices and, thus, walk in line with human rights precepts. Universalizing the difference is a way of trying to make the other equal, however the attempt will always be given in a context of dominant patterns that will show an adequacy expected until now.

 

References

ABRAMOWICZ, Anete; RODRIGUES, Tatiane Cosentino; CRUZ, Ana Cristina Juvenal da. A diferença e a diversidade na educação. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar. São Carlos, Departamento e Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFSCar, 2011, n. 2. p. 85-97

BENTO, Berenice. A reinvenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. Rio de Janeiro, RJ: Editora Garamond; 2006.

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, Florianópolis, ano 2011, n. 2, p. 549-559, maio-agosto. 2011. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200016>. Acesso em: 09 ago. 2019.

BRAH, Avtar. Diferença, Diversidade, Diferenciação. Cadernos Pagu. Campinas, ano 2006, n. 26. p. 329-376, janeiro-junho de 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0104-83332006000100014&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 05 ago. 2019.

BRUNS, Maria Alves de Toledo; PINTO, Maria Jaqueline Coelho. Vivência Transexual: o corpo desvela seu drama. Campinas, SP: Editora Átomo; 2003.

BURBULES, Nicholas C. Uma gramática da diferença: algumas formas de repensar a diferença e a diversidade como tópicos educacionais. In: GARCIA, Regina Leite; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. (orgs.) Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. São Paulo: Cortez, 2003. p.159-188.

“Declaração universal da UNESCO sobre a diversidade cultural”. UNESCO.

Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001271/127160por.pdf. Acesso em 29

Nov 2022.

GÓMEZ, Ángel I. Pérez. As funções sociais da escola: da reprodução à reconstrução crítica do conhecimento e da experiência. In: SACRISTÁN, José Gimeno; GÓMEZ, Ángel I. Pérez (Org.). Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000. p. 13-26.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. 6ª ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes. O corpo Educado: pedagogias da sexualidade. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2000.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer I, Belo Horizonte: Autêntica, 2004, 96p. Disponível em: <https://www.passeidireto.com/arquivo/56198879/livro-um-corpo-estranho>.

Acesso em: 06 mar. 2019.

MISKOLCI, Richard. Teoria queer: Um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

SILVA, Robson Amaral da. Para além dos discursos pós-estruturalista e pós-moderno sobre a diferença: educação escolar e pedagogia marxista. Revista Histedbr. Campinas, n.65, 2015. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/312657609_Para_alem_dos_discursos_pos-estruturalista_e_pos-moderno_sobre_a_diferenca_educacao_escolar_e_pedagogia_marxista>. Acesso em: 4 jan. 2019.

Published

2023-05-17