Uso de Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) na sala de aula dos professores de História de Poções (BA)

breve relato de pesquisa

Authors

  • Alessandra Barbosa Adão
  • Edivanda Jesus da Silva

DOI:

https://doi.org/10.46269/10221.581

Keywords:

Tecnologia de Informação e Comunicação, Professores, História, Poções (BA)

Abstract

This research report, initiated from the concern of the first author, aims to discuss the relationship between Information and Communication Technologies (ICTs) and classrooms, with a focus on History teachers in the city of Potions (BA). Based on a survey of data carried out with the directors of the Municipal Schools and the history teachers of the city, we start from the following questions: are teachers able to use these Technologies? Do they use it often? For what purpose and with what historiographic bias? Thus, imbricating my training and performance in the municipality, we try to point out some possible answers based on qualitative research of a descriptive nature, contact with public policies developed at the Federal level and the theoretical contribution of authors such as Pierre Lévy (2008), Vera Maria Candau (2016), Pedro Demo (2008), among others. Our analysis allowed us to conclude, at the end, that there is an abyssal gap between public policies and the reality of the classroom in the Municipality of Poções (BA), a gap that consequently affects teachers and students, both in daily use in the school environment and in the process teaching learning, and in facing national exams in relation to other regions of the country.

References

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

_________. Ministério da Educação (MEC). Programa Nacional de Informática na Educação: Proinfo. Brasília, DF. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/proinfo/sobre-o-plano-ou-programa/sobre-o-proinfo. Acesso em: 20 marc.2020.

_________. Ministério das Comunicações (MC). Fundo de Universalização dos Serviços de Telecomunicações – FUST. Brasília, DF. Disponível em: https://www.gov.br/anatel/pt-br/regulado/arrecadacao/fust. Acesso em: 20 marc.2020.

___________. Ministério das Comunicações (MC). Plano Nacional de Banda Larga. Brasília, DF. Disponível em: https://www.gov.br/anatel/pt-br/regulado/universalizacao/plano-nacional-de-banda-larga. Acesso em: 20 marc.2020.

BRITO, Glaucia da Silva.; PURIFICAÇÃO, Ivonélia da. Educação e novas tecnologias: um repensar. Curitiba: IBPEX, 2006.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Cotidiano escola e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, v. 46 n. 161 p.802-820, jul./set. 2016.

DEMO, Pedro. TICs e Educação. 2008. Disponível em: < http://pedrodemo.sites.uol.com.br/textos/tics.html>. Acesso:10 marc.2020.

FERREIRA, Carlos Augusto Lima. A importância das novas tecnologias no ensino de História. Universa, Brasília, n. 1, p. 125-137, fevereiro de 1999.

FIGUEIREDO, Luciano. História e Informática: o uso do computador. In: CARDOSO, Ciro; VAINFAS, Ronaldo. Domínios da História: Ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997, p. 419-441.

IBGE. Censo 2010. Poções, Bahia. Disponível em:https://cidades.ibge.gov.br/?1. Acesso em: 10 marc. 2020.

IBGE. Censo. Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2019. PNAD, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101794. Acesso em: 10 marc.2020.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 2008.

MERCADO, Luís Paulo Leopoldo. Didática e ensino de informática. Informática Educativa, Maceió, Alagoas, 2001. Disponível em:< http://www.c5.cl/ieinvestiga/actas/ribie96/COLOMB.html> Acesso em: 29 marc. 2020.

MISKOLCI, Richard; BALIEIRO, Fernando de Figueiredo.Sociologia Digital: balanço provisório e desafios. Revista Brasileira de Sociologia, vol. 06, n. 12, p.133-156, 2018.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 4ª ed. São Paulo: Papirus, 2000.

OLIVEIRA, Claúdio de; MOURA, Samuel Pedrosa; SOUSA, Edinaldo Ribeiro de. TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, v. 7, n. 1, 2015.

SANTIAGO, Dalva Gonçalvez. Novas Tecnologias e o Ensino Superior: repensando a formação docente. 108f. Dissertação de Mestrado em Educação. PUC - Campinas, São Paulo, 2006.

WIVES, Willian Washington; KUBOTA, Luis Claudio; AMIEL, Tel. Análise do Uso das TICs em Escolas Públicas e Privadas a partir da Teoria da Atividade. Ipea, Brasília, 2016. (Texto para Discussão, n. 2218).

Published

2023-05-17

Issue

Section

Relato de Pesquisa