A importância das Revistas Discentes de Sociologia: desafios e perspectivas

Authors

  • Thalles Vichiato Breda Doutorando no Programa de Pós Graduação em Sociologia, Universidade Federal de São Carlos.

DOI:

https://doi.org/10.46269/11EE22.792

Keywords:

Sociology, Student Journal, Áskesis Journal, Scientific Dissemination, Sciences

Abstract

This essay aims to celebrate the ten years of the Áskesis journal and discuss the challenges and perspectives in the management of scientific journals by students in the area of Sociology. It seeks to discuss the role of scientific journals in the production and dissemination of science and to understand the potential of a student journal and its pedagogical and formative role. A survey is also presented on the scenario of student journals in the area of Sociology in the main Postgraduate Programs and Institutes in Brazil, according to Capes, in the last two quadrennia. A fundamental role of student journals for early career researchers and postgraduates is highlighted, both as a channel for disseminating their research and as a pedagogical tool that collaborates to shape researchers and academics to be more aware of publishing world, a central aspect in the life of every academic.

Author Biography

Thalles Vichiato Breda, Doutorando no Programa de Pós Graduação em Sociologia, Universidade Federal de São Carlos.

Graduated in Social Sciences at UFSCar / SP, with an emphasis on Sociology and Political Science. Graduating in Social Sciences at UNESP. Master in Sociology by the Department of Postgraduate Studies in Sociology, UFSCar. I have experience in Sociology, with an emphasis on Urban Sociology, Urban Space Production, Social Management and Housing. I was a Visiting Researcher at the Technical University of Berlin in 2019. I am currently PhD student in Sociology by the Post-Graduate Department in Sociology/UFSCar; a researcher / member of the Sagemm Research Group: Social Activities, Gender, Markets and Mobilities from below (Latin America); Research Assistant at the Institut de Recherche pour le Développement - France and Áskesis managing editor - journal of the post-graduation students in Sociology at UFSCar

References

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (Org.) Pierre Bourdieu. São Paulo: Ática, 1983.

BRAGANÇA, Aníbal. Sobre o editor: notas para sua história. Em Questão: Revista da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p.219-237, jul./dez. 2005.

BREDA, Thalles Vichiato; SABADIN, Ana Carina. Na tessitura da experiência: notas sobre o fazer editorial na Revista Áskesis. In: Revista Ensaios, v. 19, jul. - dez., 2021, p. 141-153. https://doi.org/10.22409/ensaios.v19.52263

BURKE, Peter. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Trad. Roneide Venâncio Majer. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999, vol. 1.

MEDEIROS, Tifani Isabele de Fraga; SILVEIRA, Esther Krïger; WEBER, Milena; MALUF, Natália. Aprendendo a editorar, ensinando a publicar: caminhos para a produção científica na graduação em humanidades. Ensaios, 19, 2021, p. 121-131. https://doi.org/10.22409/ensaios.v19.52111

FREITAS, Maria Ester. O pesquisador hoje: entre o artesanato intelectual e a produção em série. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 9, n. 4, p. 1158-1163, dez. 2011.

GRUSZYNSKI, Ana Cláudia; GOLIN, Cida. Periódicos científicos eletrônicos e a visibilidade da ciência na web: estudo de caso na UFRGS. Datagramazero, Rio de Janeiro, v. 8, n. 3, jun. 2007.

GRUSZYNSKI, Ana Cláudia; GOLIN, Cida; CASTEDO, Raquel da Silva. Produção editorial e comunicação científica: uma proposta para edição de periódicos científicos. In: E-Compós. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. [Porto Alegre]. Vol. 11, n. 2, maio/ago. 2008.

HOUGHTON, Bernard. Scientific Periodicals: their historical development, characteristics and control. Londres: The Central Press, 1975.

LAWRENCE, Steve. Free online availability substantially increases a paper’s impact. Nature Debate, 2001. Disponível em: <http://www.nature.com/nature/debates/e-access/Articles/lawrence.html>

MALAQUIAS, Carlos de Oliveira. Revistas discentes de História: espaoç de divulgação e formação academica. Revista Horizontes Históricos [online], 2018, v.1,n.1, p. 1-6.

MEADOWS, Arthur Jack. A Comunicação Científica. (tradução de Antonio Agenor Briquet de Lemos) Brasília: Briquet de Lemos, 1999.

OLIVEIRA, Thaiane; HOLZBACH, Ariane; GROHMANN, Rafael; TAVARES, Camilla. E se os editores de revistas científi cas parassem? A precarização do trabalho acadêmico para além da pandemia. Revista Contracampo, v. 39, n. 2, p. 2-13, 2020.

PORTO, Cristiane. Difusão de Ciência Brasileira na Internet: sugestão de uma tipologia. 2009.

Ribeiro, A. dos S., & Azevedo, B. . (2021). Uma Jornada Científica pela Planície. Ensaios, 19, 132-140. https://doi.org/10.22409/ensaios.v19.52231

SANT’ANA, Fabiano. Qualis Periódicos, quando surgiu e como funciona? In: Galoá, 2016. Disponível em: https://galoa.com.br/blog/qualis-periodicos-quando-surgiu-e-como-funciona. Acessado em 05 de dez. 2022.

SARMENTO E SOUZA, Maria Fernanda; FORESTI, Miriam C. P. P.; VIDOTTI, Silvana A. B. G. Periódicos científicos eletrônicos: critérios de qualidade. Mudanças no processo de comunicação científica: a alternativa dos repositórios institucionais. In: VIDOTTI, Silvana A. B. G. (org). Tecnologia e conteúdos informacionais: abordagens teóricas e práticas. São Paulo: Polis, 2004, p.153-168.

SHUTTLEWORTH, Kate. Benefits and Challenges of Running a Student Journal. In: Simon Fraser University Digital Publishing website, 2021. Disponível em: https://www.lib.sfu.ca/help/publish/dp/benefits-challenges-student-journals. Acessado em 01 de agosto de 2022.

SILVA, Henrique César da. O que é divulgação científica? Ciência & Ensino, 1(1), 2006, 53–59

TARGINO, Maria das Graças. Comunicação científica na sociedade tecnológica: periódicos eletrônicos em discussão. In: Comunicação & Sociedade, São Paulo, n.31, 1999.

TRAMMELL, Ana. The Benefits of Publishing as an Undergraduate. In: Undergraduate Research at Illinois, 2014. Disponível em: https://publish.illinois.edu/ugresearch/2014/10/14/the-benefits-of-publishing-as-an-undergraduate/. Acessado em 10 de agosto de 2022.

TRZESNIAK, Piotr. A avaliação de revistas eletrônicas para órgãos de fomento: respondendo ao desafio. In: CONFERÊNCIA IBEROAMERICANA DE PUBLICAÇÕES ELETRÔNICAS NO CONTEXTO DA COMUNICAÇÃO CIENTÍFICA, 1., 2006, Brasília. Anais... Brasília: Universidade de Brasília, 2006. Disponível em: <http://portal.cid.unb.br/CIPECCbr/viewpaper.php?id=26&print=1&PHPSESSID=8f99710edd3789ada04ed656dc2687b8>.

Published

2022-12-22